Edi53

podróże i wspomnienia

SŁOWACJA -  ZAMEK W STAREJ LUBOVNI

Wspólnie z córkami zwiedziłem mnóstwo zamków lub ich ruin południowo-wschodniej Polski.

Słysząc o zamku na Słowacji związanego z historią Polski, postanowiliśmy tam dotrzeć. Zamek w Starej Lubovni /13 wiek/ był tzw. zastawem spiskim. W roku 1411 Zygmunt Luksemburczyk oddał go w zastaw Władysławowi Jagielle zamiast odsetek. Król szykował się na wojnę z Wenecją o Dalmację.

Niestety niefortunnie wybraliśmy dzień wyjazdu. Na Słowacji w święta i niedziele zamiera wszelka praca, a moja córka ma tylko ten dzień wolny.

Pociągiem dotarliśmy do Piwnicznej, skąd pieszo do granicy państwa.

Po mszy św. w kościele w Mnisku n/Popradem / w języku słowackim/ myśleliśmy o podróży typu PKS czy też bus do STAREJ  LUBOVNI. Nic z tego - zostały tylko nasze nogi /nawet roweru nie mieliśmy/.

Postanowiliśmy  dotrzeć do jakiejś wsi słowackiej /pierwszy raz byliśmy na Słowacji/ i zobaczyć tamte strony. Jednak los i jakaś niewidzialna siła ciągnęła nas na wędrówkę; by czasu nie zmarnować. Wyruszyliśmy więc w drogę.

Przebyte kilometry jedynie mierzyliśmy ilością mijanych wsi, pustych przystanków. Czas nam się dłużył, doskwierała monotonia mijanego krajobrazu. Las, potok, ubogie wsie....

Dopiero po przebyciu około 12 km zobaczyliśmy na horyzoncie jakieś góry /ŁOMNICKI  SZCZYT  2632 m. npm/. Napotkany Słowak potwierdził, że idziemy we właściwym kierunku.

Widok miasta w dolinie, a przede wszystkim dużego zamku  wywarł na nas niezatarte wrażenie.

Zaskoczył nas widok pustych ulic, zamkniętych sklepów itp.

Po znalezieniu noclegu w pensjonacie celem naszym było dotarcie do zamku. Mimo obolałych nóg, zmęczenia, kurzu na ubraniu wyruszyliśmy - kierunek ZAMEK. Wspinaliśmy się  wprost jak kiedyś napastnicy. Warto było.

OTO  KILKA ZDJĘĆ...

Mimo kłopotów udało się coś kupić do zjedzenia /kilka podarunków/ i udaliśmy się na odpoczynek.

Pełni wrażeń następnego dnia wróciliśmy do POLSKI autobusem/ 17 km - 40 minut jazdy/....

Zatrzymaliśmy się w PIWNICZNEJ  /rynek, muzeum, sklepy itp./

Przekonaliśmy się jak różna jest jednak mentalność, życie ludzi Polski i Słowacji.

Wróciliśmy do domu i codziennych obowiązków.

Następnym razem zastanowimy się, będziemy ostrożniejsi wybierając  datę wyjazdu...

This template downloaded form free website templates